سازمان ملل به تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران رای داد


شرکت کنندگان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با صدور قطعنامه ای به تعیین گزارشگر ویژه‌ای برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران رأی دادند.

این قطعنامه با ۲۲ رای موافق در مقابل هفت رای مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به تصویب رسید.

این نخستین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل، که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد، برای کشوری گزارشگر ویژه تعیین می کند.

سید محمدرضا سجادی، فرستاده ایران به نشست شورای حقوق بشر در ژنو، تصمیم این نهاد در مورد کشورش را "غیر منصفانه و ناموجه" خواند و گفت این حرکت "محکوم به شکست" است.

مجمع عمومی سازمان ملل، کمیسر حقوق بشر این سازمان و دبیر کل آن در ماه های اخیر بارها نسبت به گزارش های حاکی از نقض حقوق بشر در ایران توسط حکومت این کشور ابراز نگرانی کرده اند.

گزارشگر ویژه ای که توسط شورای حقوق بشر تعیین خواهد شد، وظیفه بررسی دقیق و از نزدیک این گزارش ها را به عهده خواهد داشت و خواهد کوشید که به ایران سفر کند و در تماس با افراد و نهادهای مستقل از حکومت، میزان درستی آنها را بسنجد.

دولت ایران با وجود اعتراض به تصمیم شورای حقوق بشر سازمان ملل به تعیین گزارشگر ویژه، هنوز رسما اعلام نکرده است که آیا به چنین گزارشگری اجازه سفر به ایران را خواهد داد یا خیر.

در گذشته رینالدو گالیندوپل (از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳) و موریس کاپیتورن (از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰) به عنوان نمایندگان ویژه حقوق بشر سازمان ملل چند بار به ایران رفتند و گزارش های متعددی در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور تهیه کردند.

نقض حقوق بشر در ایران به ویژه پس از سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ بار دیگر در مرکز توجه فعالان و مدافعان حقوق بشر و سازمان های بین المللی قرار گرفته است.

دولت های غربی در ماه های اخیر فشارهای فزاینده ای را در این مورد به حکومت ایران وارد کرده اند که تلاش برای تصویب قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر و تعیین گزارشگر ویژه از جمله آنها است.

افزوده شدن نام مقامات ایرانی به فهرست افراد تحت تحریم توسط دولت آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بخشی از این فشارها است
.

Back to Home Back to Top دختري از ديار سبز اميد. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.