حواشی 13 آبان سبز....


بازگشت آرامش نسبی در پایان تظاهرات دولتی و اعتراض مخالفان دولت ایران

گزارش ها از ایران حاکی است که با پایان یافتن به تظاهرات دولتی روز 13 آبان، آرامش نسبی به شهرهای مختلف این کشور بازگشته است.
روز چهارشنبه همزمان با سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا تظاهرات دولتی در این روز با حضور مخالفان دولت ایران به خشونت کشیده شد. پلیس و نیروهای لباس شخصی برای کنترل معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.
به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان، زاهدان، کرمانشاه، تبریز، مشهد و شیراز هم رسید.
به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صبح روز چهارشنبه، 4 نوامبر (13 آبان)، سالروز گروگانگیری در سفارت سابق آمریکا در تهران، شمار قابل توجهی از دانش آموزان و سایر گروه های مردم در خیابان مقابل ساختمان سفارت اجتماع کردند و علیه ایالات متحده و اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن شعار دادند.
این گزارش ها شمار شرکت کنندگان در این تظاهرات دولتی را دهها هزار نفر ذکر کرده اند.
گزارش های دیگر حاکی از آن است که از ساعاتی قبل از آغاز مراسم، گروهی از تظاهر کنندگان با اتوبوس به نزدیک محل برگزاری مراسم منتقل شدند و به راهپیمایی پرداختند.
غلامعلی حداد عادل، رئیس سابق و نماینده کنونی مجلس، به عنوان سخنران رسمی در مراسم روز چهارشنبه در برابر ساختمان سفارت سابق آمریکا سخنرانی کرد و با توصیف نظام حکومتی کنونی ایران به عنوان دموکراسی دینی، ایالات متحده را به مخالفت با این نظام متهم ساخت.
آقای حداد عادل، که به عنوان یک سیاستمدار بنیادگرای حامی سیاست های آقای احمدی نژاد از او یاد می شود، از معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، انتقاد کرد و سیاست های دولت محمد خاتمی و مجلس ششم را، که اصلاح طلبان در آن عضویت داشتند، در مورد برنامه های هسته ای و روابط با غرب مورد حمله قرار داد.
غلامعلی حداد عادل در این سخنان نسبت به سیاست اعلام شده باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیرامون تغییر در رویکرد دولت این کشور ابراز تردید کرده و سیاست خارجی ایالات متحده را به خصوص در عراق، افغانستان و منطقه خاورمیانه زیر سئوال برد.
مراسم دولتی روز سیزده آبان از شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی پخش شده است.
تظاهرات موازی معترضان
همزمان، برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.
برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است.
شاهدان عینی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند. یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."
او همچنین گفت: "در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."
شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.
اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.
جمهوری اسلامی روز 13 آبان را روز ملی مبارزه علیه استکبار جهانی نامگذاری کرده و هر ساله نهادهای حکومتی مراسمی را به همین مناسبت سازمان می دهند که مضمون کلی آنها ابراز خصومت نسبت به دشمنان داخلی و خارجی و حمایت از حکومت و رهبران و سیاست های آن بوده است.
در سال جاری، معترضان به نتیجه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده اند که با استفاده از این فرصت، به راهپیمایی و ابراز اعتراض نسبت به دولت محمود احمدی نژاد و برخورد حکومت با منتقدان مبادرت می کنند.
از زمان اعلام نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات، که اعتراضات گسترده ای را نسبت به آنچه که تخلف و تقلب گسترده خوانده می شد در پی آورد، دولت از صدور مجوز برای تجمع معترضان خودداری ورزیده و در نتیجه، مخالفان از فرصت برگزاری تظاهرات دولتی برای اجتماع و ابراز نظر خود استفاده کرده اند.
در روزهای اخیر، مهدی کروبی و میر حسین موسوی، که از آنان به عنوان رهبران اصلی جنبش سبز - حرکت معترضان به دولت - نام برده می شود، و همچنین شمار دیگری از گروه ها و تشکل های اصلاح طلب با صدور بیانیه هایی خواستار حضور طرفداران خود در تظاهرات روز چهارشنبه شده بودند.

حصر موسوی در محل کارش و حمله به کروبی در خیابان


براساس گزارش های رسیده از تهران، مهدی کروبی که برای شرکت در تظاهرات 13 آبان در میدان هفت تیر حضور یافته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شده است. حسین کروبی، فرزند او در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که منابع امنیتی پیش از مراسم سالگرد تسخیر سفارت، به پدرش درباره احتمال "حمله انتحاری" به او هشدار داده بودند اما آقای کروبی با رد این تهدیدات اعلام کرد که در راهپیمایی حضور می یابد.
در مورد مهاجمان آقای کروبی اطلاعات مشخصی در دست نیست اما برخی منابع از "اوباش طرفدار کودتا"، نیروهای پلیس یا ماموران دولتی را مسئول این حمله معرفی کرده اند.
آقای کروبی ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی کرد و آقای موسوی هم در بیانیه ای خواستار شرکت مردم در راهپیمایی روز چهارشنبه شده بود اما سایت "کلمه" که اخبار آقای موسوی را به طور رسمی منتشر می کند اطلاع داده است که "گروهی از لباس شخصی ها به داخل فرهنگستان هنر هجوم بردند که درنهایت این افراد از محوطه ی فرهنگستان هنر عقب نشینی کردند اما اتومبیل حامل آقای موسوی که قصد خروج از فرهنگستان را داشت با ممانعت پرحجم نیروهای امنیتی نتوانست از آنجا خارج شود."
پارلمان نیوز - وبسایت نمایندگان اصلاح طلب مجلس - در گزارشی در مورد دقایق اولیه راهپیمایی روز چهارشنبه گفته است که تعداد قابل توجهی از مردم "حامی جنبش سبز" در میدان هفت تیر اجتماع کرده اند و با دادن "شعارهایی همچون کروبی زنده باد، موسوی پاینده باد؛ یاحسین میرحسین در انتظار استقبال از مهدی کروبی به سر می‌برند."
براساس گزارش های اولیه، ماموران انتظامی برای متفرق کردن مردم در میدان هفت تیر به شلیک تیرهوایی و پرتاب گاز اشک آور مبادرت کردند اما درگیری جدی بین دو طرف روی نداد اما در ساعات بعد، گزارش هایی از برخورد خشونت آمیز ماموران با تظاهرکنندگان و بازداشت تعدادی از معترضان مخابره شد.
براساس این گزارش ها، افراد موسوم به لباس شخصی و نفرات یگان ویژه سپاه پاسداران در برخی محل های تجمع راهپیمایان، به خصوص اطراف میدان هفت تیر، به تیراندازی هوایی و شلیک گاز اشک پرداختند و با باتوم به مردم حمله کردند.
همچنین گفته می شود که شبکه ارتباطی در محله های نزدیک به مسیرهای اعلام شده تظاهرات مختل شده که ظاهرا ناشی از اقدام دولت به منظور قطع ارتباط تظاهرکنندگان بوده است.
برخی از وبسایت های مخالف دولت از تظاهرات طرفداران جنبش سبز در برخی شهرهای دیگر از جمله شیراز نیز خبر داده اند که امکان تایید مستقل این گزارش ها وجود نداشته است.
نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این اعلام کرده بودند که در جریان راهپیمایی روز 13 آبان، تظاهرکنندگان تنها مجاز به دادن شعارهایی هستند که مورد تایید مقامات قرار دارد و علیه هرگونه شعار و ابراز نظری در مخالفت با این شعارها هشدار داده بودند.
روز چهارشنبه در ایران تعطیل رسمی نیست و مشخص نشده است که آیا حضور تظاهرکنندگان معترض تنها به دانشجویان و دانش آموزان منحصر بوده و یا گروه های دیگری هم در این تظاهرات شرکت داشته اند.

واکنش آمریکا و فرانسه به مقابله دولت ایران با معترضین

مقامات آمریکا درباره آنچه که سرکوب خشونت آمیز تظاهرات ضد دولتی در ایران خوانده اظهار نگرانی کرده اند.
خبرگزاریها به نقل از رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید آمریکا گزارش کرده اند که آمریکا تحولات را دنبال می کند و این کشور "امیدوار است که خشونتها گسترش پیدا نکند."
این اظهارات مقامات کاخ سفید در حالی در سالروز "تسخیر سفارت آمریکا" در ایران که به "روز دانشجو" نیز معروف است، بیان می شود که پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه ای که به مناسبت سی امین سالگرد تصرف سفارت ایالات متحده در ایران صادر کرد، بار دیگر بر عزم کاخ سفید بر کنار گذاشتن گذشته دو کشور و از سرگیری روابط جدید میان تهران و واشنگتن تاکید کرد.
آقای اوباما در بیانیه خود گفت: "من به طور آشکار مشخص کرده ام که ایالات متحده قصد دارد گذشته را پشت سر بگذارد و خواستار برقراری رابطه با جمهوری اسلامی بر اساس منافع دو جانبه و احترام متقابل است. ما در امور داخلی ایران دخالت نمی کنیم. ما عملیات تروریستی علیه ایران را محکوم کرده ایم. ما حق ایران برای برخورداری از یک برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز را به رسمیت شناخته ایم. ما اراده خود را برای حرکت در جهت اعتمادسازی به همراه سایر اعضای جامعه بین المللی نشان داده ایم."
بیانیه آقای اوباما در حالی منتشر شد که، آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در یک سخنرانی در تهران، تلاش آمریکا برای بهبود روابط با کشورش را زیر سوال برد.
همزمان فرانسه نیز به تحولات در ایران واکنش نشان داده است.
برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، گفته است که "او از سرکوبی معترضین در ایران نگران" است. خبرگزاریها به نقل از وی همچنین گزارش کرده اند که وزیر خارجه فرانسه اوضاع را "خطرناک" خوانده است.
پیشتر نیز سخنگوی وزیر خارجه فرانسه در سخنانی گفت: "ما دور جدید از خشونتها و سرکوبی (در ایران) را محکوم می کنیم. ما به شجاعت همه آنهایی که به نحوی صلح آمیز در ایران مشغول مبارزه برای حفظ حقوق اساسی خود هستند، احترام می گذاریم."
آرامش نسبی
گزارش ها از ایران حاکی است که با پایان یافتن تظاهرات دولتی روز 13 آبان، آرامش نسبی به شهرهای مختلف این کشور بازگشته است.
روز چهارشنبه همزمان با سی امین سالگرد اشغال سفارت آمریکا تظاهرات دولتی در این روز با حضور مخالفان دولت ایران به خشونت کشیده شد. پلیس و نیروهای لباس شخصی برای کنترل معترضان از باتوم و گاز اشک آور استفاده کردند.
به جز تهران که راهپیمایی مخالفان دولت به خشونت هایی کشیده شده، دامنه اعتراض ها به شهرهای رشت، اصفهان، زاهدان، کرمانشاه، تبریز، مشهد و شیراز هم رسید.
به گزارش رادیو و تلویزیون دولتی ایران، صبح روز چهارشنبه، 4 نوامبر (13 آبان)، سالروز گروگانگیری در سفارت سابق آمریکا در تهران، شمار قابل توجهی از دانش آموزان و سایر گروه های مردم در خیابان مقابل ساختمان سفارت اجتماع کردند و علیه ایالات متحده و اسرائیل و در حمایت از جمهوری اسلامی و مقامات ارشد آن شعار دادند.
همزمان، برخی خبرگزاری ها به نقل از شاهدان عینی از حضور شماری از مخالفان دولت در برخی نقاط تهران و اقدام آنان برای راهپیمایی به سوی سفارت سابق خبر داده اند.
برخی از گزارش ها حاکی از حضور ماموران امنیتی دولت در مسیرهای منتهی به سفارت سابق آمریکا و برخوردهای محدودی بین آنان و تظاهرکنندگان مخالف است.
شاهدان عینی در گفت و گو با بی بی سی فارسی از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان روز سیزده آبان خبر دادند.
یکی از این شاهدان عینی که توسط نیروهای امنیتی در خیابان بهار یکی از خیابان های نزدیک به هفت تیر مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود در این رابطه گفت: "نیروهای امنیتی مرا روی زمین می کشیدند و چند بار با باتومی که شوک الکترونیکی بر بدنم وارد می کرد مرا مورد ضرب و شتم قرار دادند."
او همچنین گفت: "در حالیکه روی زمین کشیده می شدم و کتک می خوردم تعدادی از لباس شخصی ها از من عکس می گرفتند."
شاهد عینی دیگری نیز از هجوم نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان در میدان هفت تیر و خیابان کریم خان زند خبر داد.
اخبار دیگری نیز در مورد بسته شدن ایستگاه های مترو نزدیک به محل برگزاری مراسم و راهپیمایی های مخالفان دولت در مسیرهای تعیین شده، از جمله از دانشگاه تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا، مخابره شده اما امکان تایید قطعی این خبرها وجود نداشته است.

جلوگیری نیروهای امنیتی از خروج موسوی از فرهنگستان هنر؛ ضرب و شتم مهدی کروبی

در جریان حمله نیروهای دولتی به معترضان دولت ایران که در سی امین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران، دست به تظاهرات خیابانی زده اند، نیروهای امنیتی مانع خروج میرحسین موسوی، یکی از سران مخالف دولت از محل کارش در فرهنگستان هنر شده اند و همزمان نیروهای لباس شخصی، مهدی کروبی دیگر مقام مخالف دولت را که برای راهپیمایی در خیابان به سر می برد، ضرب و شتم کرده اند.
وب سایت کلمه که مرجع رسمی خبررسانی از آقای موسوی است خبر داده است که تمامی موبایل های منطقه در خیابان طالقانی و نیز اینترنت این محل از صبح روز ۱۳ آبان قطع شد و دهها موتور سوار با لباس شخصی و تجهیزات کامل در مقابل فرهنگستان هنر تجمع کرده و با همراهی یگان ویژه به شعار علیه موسوی پرداختند.
بر اساس این گزارش ها گروهی از لباس شخصی ها وارد فرهنگستان هنر محل کار آقای موسوی شدند که درنهایت این افراد از محوطه ی فرهنگستان هنر عقب نشینی کردند اما اتومبیل حامل میرحسین موسوی که قصد خروج از فرهنگستان را داشت با ممانعت "پرحجم" نیروهای امنیتی نتوانست از فرهنگستان خارج شود.
براساس گزارش های رسیده از تهران، مهدی کروبی هم که برای شرکت در تظاهرات ۱۳ آبان در میدان هفت تیر حضور یافته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شده است.
حسین کروبی، فرزند او در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی گفت که منابع امنیتی پیش از مراسم سالگرد تسخیر سفارت، به پدرش درباره احتمال "حمله انتحاری" به او هشدار داده بودند اما آقای کروبی با رد این تهدیدات اعلام کرد که در راهپیمایی حضور می یابد.
آقای کروبی ساعت ده و نیم صبح چهارشنبه از محل میدان هفت تیر تهران به سوی محل سفارت سابق آمریکا راهپیمایی می کرد.
نزدیکان مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی، گفته اند که آقای کروبی که برای شرکت در راهپیمایی روز ۱۳ آبان به سوی میدان هفت تیر حرکت می کرد، مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.
به گفته آنان، مهاجمان از ماموران نیروی انتظامی بودند که به سوی آقای کروبی و کسانی که اطراف او بودند گاز اشک آور هم شلیک کردند و محافظان او و تعداد از مردم را زخمی کردند.
آقای کروبی، که به دلیل اصرار بر پیگیری اتهامات بدرفتاری و تجاوز به بازداشت شدگان وقایع پس از انتخابات هدف انتقاد شدید طرفداران دولت بوده، پیش از این نیز در جریان حضور در مجامع عمومی هدف حمله قرار گرفته است.
از جمله حدود دو هفته پیش، افرادی، که گفته شد از ماموران حراست نمایشگاه بودند، هنگام بازدید مهدی کروبی از نمایشگاه مطبوعات او را هدف حمله قرار دادند و زخمی کردند.
همچنین، حبیب الله پیمان، نیز در جریان تظاهرات روز چهارشنبه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.
آقای پیمان، که از شخصیت های موسوم به ملی مذهبی است، در مصاحبه با بی بی سی گفته است که هنگام حرکت به سوی میدان هفت تیر، ماموران مجهز به باتوم به مردم حمله کردند و در این حمله، ضرباتی به سر و چشم او وارد شد.
وی گفته است که یکی از همراهان او نیز در اثر ضربه باتوم به سرش تا مدتی بیهوش بود.
آقای پیمان افزوده است که نیروهای ویژه به هرکس که قصد خارج شدن از میدان هفت تیر را داشت، حتی کسانی که شعاری هم نمی دادند، حمله می بردند و آنان را زیر ضربات باتوم می گرفتند.


دستگیری سه نفر از اعضای دفتر ادوار تحکیم وحدت

سه نفر از اعضای سازمان دانش آموختگان ایران، دستگیر شدند.
این سازمان اعلام کرده نیروهای امنیتی روز گذشته حسن اسدی زیدآبادی، دبیر کمیته حقوق بشر این سازمان محمد صادقی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم و کوهزاد اسماعیلی، مسئول شاخه گيلان سازمان دانش آموختگان ايران را در خانه هایشان و به صورت جداگانه بازداشت کرده اند.
با گذشت بیش از چهار ماه از بازداشت احمد زیدآبادی دبیرکل و عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و حبس آنها در سلول انفرادی، هنوز اتهام این دو فعال سیاسی مشخص نشده است.
سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) پیشتر در واکنش به برگزاری جلسه دوم دادگاه تعدادی از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران و حضور احمد زیدآبادی، دبیرکل این سازمان در آن، بیانیه ای صادر و به غیرقانونی خوانده شدن سازمان ادوار تحکیم وحدت در کیفرخواست قرائت شده در دادگاه اعتراض کرده بود.

واکنش رسانه های حامی دولت به تظاهرات معترضان

خبرگزاریها و سایتهای خبری طرفدار دولت ایران کوشیدند راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات در روز 13 آبان را کمرنگ جلوه دهند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این معترضان را "فتنه گران سبزپوش" لقب داد و نوشت که آنها در راستای یک سناریوی شش مرحله ای به خیابانهای تهران آمدند. ایرنا نوشت این سناریو را دشمنان ایران در خارج طراحی کرده بودند.
در حالی که ایرنا محل تجمع این معترضان را میدان هفت تیر تهران عنوان کرده، خبرگزاری محافظه کار فارس، وابسته به سپاه پاسداران، گستره حضور این گروه از راهپیمایان را بین خیابان عباس آباد (شهید بهشتی) تا میدان انقلاب گزارش کرده است.
ایرنا همچنین نوشت که حدود 200 نفر از معترضان مقابل ساختمان این خبرگزاری در خیابان ولیعصر تهران حضور یافتند و شعار دادند. ایرنا برخی از این شعارها را "ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما" و "دروغگو، دروغگو" بیان کرده است.
خبرگزاری فارس معترضان سبزپوش را "آشوبگر" خوانده و نوشته که آنها در گروه های 50 تا صد نفری گردهم آمده بودند. با این حال، برخی از فیلمهای ویدئویی انتشار یافته در اینترنت، شمار معترضان را بسیار بیشتر از این نشان می دهد.
سایت خبری رجانیوز، از حامیان آقای احمدی نژاد، هم در مطلبی با عنوان "ریزش شدید پیاده نظام سبزها" شمار معترضان را اندک توصیف کرد.
این سایت با محدود دانستن دامنه اعتراضها به پایتخت ایران نوشت: "تمرکز صرف در تهران و حضور اقشاری از شمال شهر در تجمعات، بیش از پیش خلاصه شدن جنبش سبز در پایتخت و قشری خاص از مردم را به نمایش گذاشت؛ واقعیتی که تداعی گر دیکتاتوری اقلیت در برابر خواست عمومی ملت بود."
رسانه های حامی دولت دهم همچنین از حضور مهدی کروبی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و از رهبران معترضان، در میان تظاهرکنندگان منتقد دولت عصبانی به نظر می رسند.
خبرگزاری فارس می نویسد: "مهدی كروبی نيز كه در روزهای گذشته با صدور بيانيه‌هايي اقدام به فراخوان فتنه‌گران كرده بود، با مشاهده جمع پرشور راهپيمايانی كه شعار مرگ بر آمريكا، مرگ بر اسرائيل و مرگ بر منافق سر مي‌دادند مجبور به ترك ميدان هفت‌تير شد."
اما پسر آقای کروبی در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که به محض بیرون آمدن پدرش از خودرو در میدان هفت تیر، ماموران پلیس به وی و همراهانش حمله کردند. او از ضرب و شتم آقای کروبی و شلیک گاز اشک آور می گوید.
برخی از رسانه های محافظه کار همچنین گزارش داده اند که پسر یکی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی "با لباس مبدل" در میان معترضان دولت حضور یافته و کوشیده بود آنها را تحریک کند.
این رسانه ها همچنین کوشیده اند برخورد پلیس با معترضان را توجیه کنند.
در حالی که بعضی از تصاویر ویدئویی حمله ماموران پلیس و لباس شخصی ها با باتوم به دختران و زنان را نشان می دهد، رسانه های حامی دولت نوشته اند که این حملات تنها پس از آتش زدن سطل زباله و شکستن شیشه اتوبوس از سوی معترضان صورت گرفت.

Back to Home Back to Top دختري از ديار سبز اميد. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.